Hellig Sky 5. november: Hans Egede omtales ofte som «Grønlands apostel». Hans Poulsen Egede ble født den 21. januar 1686 i Harstad, med røtter i dansk-norske embetsslekter. I sin studietid i København 1705-06 ble han kjent med planer om luthersk misjon i India og blant samene. Denne misjonen var preget av luthersk pietisme. Egede selv var preget av luthersk ortodoksi som stod i et spenningsforhold til pietismen. I 1707 giftet Egede seg med Gjertrud Nielsdatter Rasch fra Kvæfjord. De ble prestefolk i Lofoten. I 1721 dro de fra Bergen til Grønland. Egede ville lete etter rester fra den tidligere norrøne bosettingen på Grønland og reformere deres katolske tro.
De første kristne på Grønland var trolig fra de keltiske landene. Kanskje Brendan sjøfareren var innom på sin legendariske seilas tidlig på 500-tallet. Etter 985 fulgte trolig irske slaver med i den norrøne bosettingen som kom fra Island. Etter kristningen av Island ble også de norrøne bosetninger på Grønland kristnet. Men Egede fant ingen norrøne etterkommere igjen, bare inuiter.
Egede drev først som dansk utsending med handel. Dette ble starten for den dansk-norske koloniseringen av Grønland. Men Egede fant kombinasjonen handel og misjon problematisk, og han prioriterte etter hvert misjonsvirksomheten. I 1733 kom pietistiske herrnhutiske misjonærer fra Brødremenigheten til Grønland. Egede lå i konflikt med disse, både av teologiske grunner og fordi han følte sin posisjon truet. Egedes kone Gjertrud døde i 1735. Hans Egede forlot Grønland året etter for å lede det grønlandske seminar i København. I 1741 fikk han tittelen «biskop for Grønland». Egede døde på Falster i Danmark den 5. november i 1758.
Hans Egede var som vi alle barn av sin tid. Kristen misjon har ofte støttet seg til europeisk imperialisme. Men den har også forkynt menneskeverd for alle, og bidratt til skriftspråk og skolegang for urfolket. Ikke sjeldent har kristen misjon prøvd å verne lokalbefolkningen og dens kultur mot kolonimakten. Bildet fra commons.wikimedia.org viser Egede-statuen i Nuuk, med Vor Frelsers kirke i bakgrunnen. Statuen er blitt omstridt som minnesmerke. Mange oppfatter den som et symbol for dansk-norsk kolonisering (foto Svickova Public Domain; kilder: wikipedia; Dansk biografisk Lexikon; J. Januschek i glaubenszeugen.de; H-J. Wallin Weihe i snl.no; J. Schäfer i heiligenlexikon.de).
Commentaires